Regulamin organizacyjny

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy Regulamin organizacyjny ustanawiany jest dla podmiotu leczniczego CENTRUM REHABILITACJI I EDUKACJI DOBRY START, utworzonego przez Centrum Rehabilitacji i Edukacji DOBRY START s.c. z siedzibą w Warszawie (02-372) przy ulicy Opaczewskiej 32/1, REGON: 140792952, NIP:7010047797, wpisanego do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego nr księgi 000000219193 (dalej jako: „Podmiot Leczniczy”).
  2. Podmiot Leczniczy wykonuje działalność leczniczą w zakładzie leczniczym pod nazwą: CENTRUM REHABILITACJI DOBRY START.
  3. Podmiot Leczniczy działa na podstawie:
    • powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
      • ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
      • ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
      • ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty;
    • wpisu do właściwego Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą;
    • niniejszego Regulaminu.

CELE, RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  1. Celem Podmiotu Leczniczego jest podejmowanie działań na rzecz zachowania i poprawy stanu zdrowia Pacjentów, w szczególności poprzez udzielanie świadczeń zdrowotnych oraz promocję zdrowia, prowadzenie działalności profilaktycznej oraz propagowanie zachowań prozdrowotnych.
  2. Podmiot Leczniczy w szczególności zajmuje się udzielaniem świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii, neurologopedii, rehabilitacji medycznej.
  3. Podmiot Leczniczy w ramach prowadzonej działalności udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie fizjoterapii, neurologopedii i rehabilitacji medycznej, polegających na:
    • diagnostyce funkcjonalnej pacjenta;
    • kwalifikowaniu, planowaniu i prowadzeniu terapii;
    • dobieraniu do potrzeb pacjenta wyrobów medycznych;
    • nauczaniu pacjentów posługiwania się wyrobami medycznymi;
    • prowadzeniu działalności profilaktycznej, polegającej na popularyzowaniu zachowań prozdrowotnych oraz kształtowaniu i podtrzymywaniu sprawności i wydolności osób w różnym wieku w celu zapobiegania niepełnosprawności.
    • Szczegółowy zakres świadczonych usług znajduje się na stronie dobry-start.pl w zakładce „Oferta”.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA PODMIOTU LECZNICZEGO

  1. Podmiot Leczniczy prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
  2. Wszystkie osoby wykonujące świadczenia zdrowotne w podmiocie leczniczym mają odpowiednie kwalifikacje, certyfikaty i uprawnienia.
  3. W podmiocie leczniczym pracownicy są zatrudnieni na zasadach umów zlecenia, a osoby współpracujące (tj. posiadające działalność gospodarczą) umów o świadczenie usług.
  4. Zakres czynności Pracowników określa umowa zlecenie.
  5. Zakres czynności osób współpracujących (posiadających działalność gospodarczą) określa umowa o świadczenie usług.
  6. Pracownicy i osoby współpracujące obowiązane są współdziałać w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego działania i udzielania świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym.
  7. Podmiotem kierują i reprezentują na zewnątrz właściciele Centrum Rehabilitacji i Edukacji DOBRY START s.c.

PRZEBIEG I ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  1. Placówka lecznicza organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający Pacjentom najdogodniejszą formę, uwzględniając wymogi określone przepisami prawa, w szczególności w zakresie przestrzegania praw pacjenta, oraz zasady wynikające z procedur i standardów medycznych.
  2. Pracownicy i osoby współpracujące zobowiązane są do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji związanych z Pacjentem uzyskanych w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
  3. Miejscem udzielania świadczeń jest siedziba podmiotu leczniczego.
  4. Świadczenia zdrowotne są udzielane wyłącznie odpłatnie. Wysokość opłat za udzielone świadczenia zdrowotne określa cennik, zamieszczony na stronie dobry-start.pl w zakładce “Cennik”.
  5. Świadczenia zdrowotne są udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00-20:00, w soboty w godzinach 8.00-16.00.
  6. Świadczenia zdrowotne są udzielane pacjentom po uprzedniej rejestracji, w terminie ustalonym z pacjentem.
  7. Rejestracja pacjentów odbywa się:
    • bezpośrednio w recepcji;
    • telefonicznie;
    • pacjenci mogą rejestrować się osobiście albo za pośrednictwem przedstawiciela ustawowego lub faktycznego.
  8. Dodatkowo Pacjent informuje o rodzaju choroby, o ile informacja ta jest niezbędna do wybrania adekwatnego specjalisty. W przypadku konieczności dokonania zmiany terapeuty dokonuje tego Rejestracja, zgodnie z przekazanymi zaleceniami.
  9. Przed przystąpieniem do udzielenia świadczenia zdrowotnego pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy bądź faktyczny zobowiązany jest:
    • okazać dokument tożsamości pacjenta oraz podać dane pacjenta niezbędne do prawidłowego uzupełnienia dokumentacji medycznej (a w szczególności: imię i nazwisko, numer PESEL i adres zamieszkania oraz w przypadku pacjenta małoletniego dodatkowo imię i nazwisko opiekuna prawnego, jego numer PESEL, adres zamieszkania); w przypadku gdy Pacjent lub opiekun prawny nie ma nadanego numeru PESEL – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.
    • zaakceptować postanowienia regulaminów oraz klauzuli przetwarzania danych osobowych;
    • udzielenia pełnych i wyczerpujących informacji, w szczególności o przeciwskazaniach lub innych okolicznościach mogących mieć wpływ na planowaną terapię. Pacjent obowiązany jest również do poinformowania o zasięgniętych opiniach u innych specjalistów, o ile jest to niezbędne do realizacji terapii. ;
    • okazać posiadaną dokumentację medyczną oraz wyniki badań;
  10. godzina wizyty podana przy rejestracji jest godziną rozpoczęcia udzielania świadczenia zdrowotnego. Pacjent zobowiązany jest do stawienia się w gabinecie na 10 minut przed pierwszą umówioną godziną wizyty. W przypadku spóźnienia się pacjenta na wizytę ulega ona odpowiedniemu skróceniu.
  11. Zasady dotyczące organizacji wizyt terapeutycznych; w tym czas trwania wizyt, organizacja płatności, zgłaszanie nieobecności i zasady bezpieczeństwa określa REGULAMIN WIZYT zawarty na stronie dobry-start.pl w zakładce „Regulamin wizyt”.
  12. w związku z zapłatą za udzielone świadczenia zdrowotne, wystawiany jest paragon fiskalny lub faktura, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
  13. Świadczenia zdrowotne udzielane są w sposób zapewniający spełnienie wymagań prawnych odpowiednich dla poszczególnych świadczeń, z zachowaniem zasad etyki zawodowej przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
  14. Przed przystąpieniem do terapii następuje wywiad oraz wstępne badania funkcjonalne. Następnie terapeuta określa cel terapii optymalny dla Pacjenta oraz metodykę procesu terapeutycznego, dążąc do maksymalnej poprawy stanu zdrowia Pacjenta, oraz jego sprawności psychoruchowej.
  15. Pacjentowi, opiekunowi prawnemu przysługuje prawo czynnego udziału zarówno w określaniu celu terapii, jak i metodyki jej prowadzenia. Planując terapię uwzględnia się wszelkie uwagi i sugestie pacjenta dotyczące stanu jego zdrowia, sprawności psychomotorycznej oraz dokumentację medyczną przedstawioną przez Pacjenta.
  16. W uzasadnionych przypadkach Pacjent, jego opiekun prawny zostanie poinformowany o konieczności wykonania dodatkowych badań, w tym konieczności przeprowadzania pogłębionej diagnostyki lekarskiej. Pacjent zobowiązany jest do poddania się badaniu innego specjalisty, jeżeli zdaniem terapeuty prowadzącego badanie to jest niezbędne dla dalszego prawidłowego realizowania celu terapii. W przypadku odmowy wykonania badania, zatajenia jego wyników, bądź korzystania przez Pacjenta równolegle z terapii w innym ośrodku bez powiadomienia o tym fakcie DOBRY START zastrzega sobie prawo do odmowy kontynuacji prowadzenia Pacjenta.
  17. Korzystanie przez pacjentów, opiekunów prawnych lub faktycznych z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i personelu medycznego. Zabrania się prowadzenia rozmów telefonicznych w czasie wizyt.
  18. Za zgodą osoby udzielającej świadczenie możliwe jest nagrywanie lub robienie zdjęć przez Pacjenta albo jego opiekuna.
  19. Informacja o monitoringu
    • Przed wejściem do siedziby placówki oraz w poczekalni zainstalowany jest monitoring wizyjny w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów oraz personelu.
    • Monitoring nie obejmuje gabinetów terapeutycznych, pomieszczenia socjalnego ani sanitariatów.
    • Zapis wideo jest przetwarzany zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych (RODO) i wykorzystywany wyłącznie w celach związanych z bezpieczeństwem. Zapis jest samoistnie usuwany po upływie 7 dni.
    • Informacja o obecności monitoringu jest widoczna w poczekalni.

WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI LECZNICZYMI

  1. Podmiot Leczniczy może współpracować w zakresie świadczonych na rzecz pacjentów usług z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą na podstawie odrębnej umowy o współpracy.
  2. Podmiot Leczniczy udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń.
  3. Współdziałanie odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.

ZASADY PROWADZENIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ ORAZ POBIERANIA OPŁAT ZA JEJ UDOSTĘPNIANIE

  1. Podmiot Leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa, a w szczególności w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy.
  2. Podmiot Leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
  3. Dokumentacja medyczna jest udostępniana pacjentowi oraz innym podmiotom i osobom wskazanym w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku praw Pacjenta.
  4. Dokumentacja medyczna jest przechowywana przez okres przewidziany w przepisach prawa.
  5. Dokumentacja medyczna wydawana jest na wniosek Pacjenta w ciągu 14 dni.
  6. Podmiot nie pobiera opłaty za wydanie dokumentacji medycznej.
  7. Na wniosek Pacjenta możliwe jest przesyłanie dokumentacji drogą elektroniczną.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Skargi, wnioski i zastrzeżenia mogą być zgłaszane:
    • ustnie – do kierownictwa podmiotu;
    • pisemnie – na adres siedziby podmiotu;
    • w drodze mailowej na adres: dobry-start@wp.pl z dopiskiem „SKARGA”.
  2. Skargi i zastrzeżenia rozpatrywane są w terminie nie dłuższym niż 30 dni i załatwiane są w formie tożsamej, jak złożona skarga (ustnie, pisemnie albo w drodze mailowej), chyba że Pacjent lub jego opiekun prawny wniesie o odpowiedź w innej formie.
  3. W przypadku sporów pomiędzy personelem a pacjentami, gabinet dąży do polubownego rozwiązania konfliktu, w razie potrzeby angażując mediatora.
  4. Pacjent ma prawo do złożenia skargi do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
  5. Wszyscy pracownicy Podmiotu Leczniczego, pacjenci, osoby odwiedzające oraz inne osoby przebywające w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, w związku z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych, są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu.
  6. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa, a w szczególności ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty, ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, akty wykonawcze do tych ustaw oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
  7. Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane przez kierownictwo podmiotu, po konsultacjach z personelem.
  8. Regulamin wchodzi w życie z dniem 8.11.2019 r. aż do odwołania.