Po poradę do psychologa dziecięcego należy zgłosić się gdy Rodzice zauważą niepokojące zachowania dziecka, nagłą zmianę zachowania np.:
Kiedy wybrać się do psychologa dzieciącego?
- zaburzenia lękowe
- zaburzenia odżywiania
- problemy z wydalaniem i moczeniem się dziecka
- tiki
- problemy emocjonalne
- proble wychowawcze
- uzależnienie od mediów
Wizyta u psychologa może dotyczyć też:
- oceny ogólnego rozwoju dziecka
- całościowych zaburzeń rozwoju w tym autyzmu i zespołu Aspergera
Jak wygląda pierwsze spotkanie z psychologiem?
Pierwsza wizyta u psychologa umawiana jest z reguły z samymi rodzicami dziecka, od których psycholog zbiera wywiad – pyta o zdrowie dziecka, zgłaszane problemy, sytuację rodzinną.
Wszelkie informacje udostępnione psychologowi są chronione tajemnicą zawodową. Ważne aby rodzice byli szczerzy i przedstawili wszystkie problemy, które Ich martwią. Pomoc psychologa będzie wtedy bardziej efektywna.
Na pierwszej wizycie psycholog zaproponuje ilość spotkań z dzieckiem, aby mógł on poznać malucha, nawiązać z nim prawidłową relację i zorientować się w problemie. Przeważnie są to 2 lub3 spotkania.
Jak wyglądają spotkania psychologa z dzieckiem ?
Psychologowi zależy na tym, aby zbudować prawidłową relację z dzieckiem. Dlatego potrzebuje kilku spotkań. W sytuacjach szczególnych, dla dzieci poniżej 3 roku życia lub gdy dziecko doświadcza lęku separacyjnego, spotkania z dzieckiem mogą odbywać się w obecności rodzica.
W czasie spotkań najczęściej panuje spokojna, luźna atmosfera. Dziecko rozmawia z psychologiem, bawi, rysuje i gra. Psycholog zawsze dobiera metody do konkretnego dziecka.
Istotne jest, aby po wizytach dziecka nie wchodzić do gabinetu i nie wypytywać o przebieg sesji ani psychologa ani tym bardziej dziecko.
Przekazanie diagnozy rodzicom
Po spotkaniach z rodzicami i dzieckiem psycholog zbiera wszystkie informacje i tworzy plan wsparcia.
Specjalista przekazuje proponuje plan pracy z rodziną i dzieckiem w domu oraz przedstawia wszelkie możliwe sposoby na pomoc.
Psycholog może pokierować dziecko na dalszą diagnostykę lub terapię psychoterapeutyczną, psychiatryczną, pedagogiczną, logopedyczną lub inną.