Strona główna Rehabilitacja Projekt EMOTIOLANDIA
Projekt EMOTIOLANDIA

Drodzy Rodzice,

poniższe zestawienie obejmuje opis zachowań występujących u dzieci w przedziale wiekowym od 2 do 10 lat. Zapoznajcie się proszę z nimi i zastanówcie, czy jakiekolwiek z nich obserwujecie u Waszego dziecka. Dziękujemy!

Jeżeli dziecko:

  • Jest nerwowe/pobudzone/impulsywne/nieprzewidywalne w reakcjach/ łatwo przechodzi w skrajne stany emocjonalne/ bywa niespokojne lub/i ma problemy z koncentracją

 

  • Bywa wycofane/lękliwe/często wybucha płaczem lub/i chowa emocje w sobie

 

  • Ma trudności w nawiązywaniu interakcji z rówieśnikami i dorosłymi lub ich w ogóle nie nawiązuje (także z najbliższymi)

  • Wykazuje zachowania agresywne lub/i autoagresywne

 

  • Zdarza mu się pokazywać swoim zachowaniem lub/i tym, co mówi, wysoki poziom lęku i obaw przed nową sytuacją/wyzwaniem/zadaniem

 

  • Poszukuje ciągłego potwierdzenia u innych tego, co robi lub/i jakie jest

 

  • Jest dla siebie wysoko słownie karcące, np. nazywa się głupim, niezdarą etc.

 

  • Bywa nadmiernie uległe/nie potrafi wyrazić swojego zdania bądź sprzeciwić się nawet jawnej niesprawiedliwości

 

  • Łatwiej niż pozostali rówieśnicy wchodzi w relacje z „silniejszymi” i „dyrektywnymi” osobowościami i szybko przejmuje negatywne wzorce zachowań

 

  • Znajduje się w okresie trudnych zmian/procesów zachodzących w Rodzinie: rozstanie/rozwód rodziców, pojawienie się rodzeństwa, śmierć/strata członka rodziny etc.

 

  • Bywa apatyczne/zmęczone/miewa zaburzenia apetytu/narzeka na brak sił/źle sypia/budzi i moczy się w nocy

 

  • Zdarza mu się jąkać lub/i mieć trudności z wysłowieniem się

 

  • Ma swój wyimaginowany świat/przyjaciela, którymi intensywnie żyje

 

  • Jest wyjątkowo wrażliwe (reaguje reakcjami obronnymi) na bodźce: słuchowe, wzrokowe, smakowe, węchowe, dotykowe, które są przeważnie uznawane za normę

 

  • NADMIERNIE POSZUKUJE lub UNIKA aktywności typu: huśtanie/kręcenie/pozycji do góry nogami/wysokości/nowych zadań/ruchowych/dotyku/uścisku/łaskotek/eksploracji dotykowej obiektów

 

  • Jest nadmiernie pobudzone i niespokojne ruchowo

 

  • PRZESADNIE lub NIEWYSTARCZAJĄCO reaguje na niewielki ból/skaleczenie/ucisk/uderzenie/upadek

 

  • Ma trudności z manipulacją/chwytem/samoobsługą

 

…wówczas idealnym rozwiązaniem dla Państwa Dziecka będą zajęcia rozwojowe według projektu EMOTIOLANDIA.

Oto kilka słów na temat tego, czym jest owy projekt, od terapeutki prowadzącej zajęcia i jednocześnie jego pomysłodawczyni, Pani Agnieszki Pylińskiej:

„Emotiolandia to kraina, w której przestrzeń i czas są jedynie przyjazne dziecku. Oparta jest ona na wartościach takich, jak: szacunek, miłość i wsparcie. W owej krainie wspólnie z dzieckiem odkrywamy, nazywamy i wzmacniamy w Nim to, co najważniejsze: jego naturalne predyspozycje i talenty. Podróż przez Emotiolandię buduje i warunkuje pozytywne relacje ze sobą i światem wokół. To kraina WZMOCNIEŃ POYTYWNYCH a podróż przez nią, choć bywa wymagająca, jest przede wszystkim niezapomnianą, fascynującą i inspirującą przygodą. U jej celu widać jasno określone horyzonty: SPÓJNOŚĆ, SIŁĘ I SAMOŚWIADOMOŚĆ.”

Projekt EMOTIOLANDIA przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 2 do 10 lat. Obejmuje on ciąg zajęć terapeutycznych z dziećmi oraz superwizji z Rodzicami. Praca terapeutyczna oparta jest na 5 modułach (obszarach) funkcjonowania i budowania tożsamości u dziecka:

  1. CIEKAWOŚĆ
  2. ZALEŻNOŚĆ I RELACJE
  3. EMOCJONALNOŚĆ
  4. POCZUCIE WARTOŚCI
  5. 3 „S”: SPÓJNOŚĆ, SIŁA, SAMOŚWIADOMOŚĆ

 

Projekt EMOTIOLANDIA rozciągnięty jest na ok. 10 miesięcy (przeważnie na rok szkolny). Jest to bowiem minimum czasu potrzebnego dziecku, by zaadaptować się do nowej sytuacji i bodźców, jakich ona dostarcza, zbudować doświadczenia, przekonania i oblec je w nawyk.

Jak wygląda forma pracy z dzieckiem podczas zajęć?

Metody i sposób pracy dobierane są do wieku i potrzeb dziecka a także zależne są od poruszania się w danym module.

Projekt EMOTIOLANDIA wykorzystuje:

  • Zabawy poznawcze, ruchowe i sensoryczne
  • Aktywności manipulacyjne i zwiększające precyzję i koncentrację u dziecka
  • Gry i zabawy: planszowe/ruchowe/sensomotoryczne/konstrukcyjne/słowne/mimiczne/regulujące u dziecka poziom napięcia emocjonalnego
  • Eksperymenty i doświadczenia
  • Elementy muzyko, senso i art. Terapii
  • Tworzenie własnych planów pracy i projektów według pomysłu dziecka
  • Dla starszych- tworzenie map marzeń
  • Masaże stymulujące, wzmacniające i wyciszające dziecko
  • Proste techniki wizualizacji

 

Czas trwania pojedynczego modułu: 5 zajęć indywidualnych z dzieckiem, zakończone superwizją z Rodzicami (bez udziału dziecka).

Czas trwania pojedynczych zajęć/superwizji: 60 min lub 45 min z dziećmi w wieku 2-5 lat.

Praca terapeutyczna poprzedzona jest jednorazową konsultacją, na którą składają się zajęcia/obserwacja dziecka i wywiad/rozmowa z Rodzicami.

Całość powyżej opisanego projektu (pomysł, treść, opis i nazwa) stanowi własność jego autora: Agnieszki Pylińskiej, w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631). Żadna jego część nie może być rozpowszechniana lub kopiowana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody autora.